15 mar, 2021 Möllevången Sofielund

Lasse Persson, animatör: – Att rita är att kommunicera

Det ligger en hög med färgglada barnteckningar intill Lasse Perssons dator. Han har precis kommit hem från ett möte med nio barn från Möllevångens förskola och bläddrar förtjust bland konstverken. (Klicka för fler teckningar.)

 

– Det är lika spännande varje gång att se hur barnens upplevelser sätter deras fantasi i rörelse, säger han. Att rita är att kommunicera och jag får alltid tydliga förklaringar till vad de vill säga med sina bilder.

Lasse Persson i sitt arbetsrum

Lasse Persson är bildmanusskapare, storyboardartist och animatör i Malmö.

Lasse Perssons besök på förskolorna är en del av Malmö stads utbildningssatsning Barn filmar Malmö, där även BID Malmös projekt om förskolebarnens närmiljöer ingår.

– Det handlar om att låta barn komma till tals, att de blir subjekt i stället för objekt, påpekar han. Då är animerad film ett bra sätt att kanalisera det på.

När han träffar förskolebarnen har han alltid med sig sin tyggiraff, och just nu har både han och giraffen munskydd. Han börjar med att visa sin film Giraffens cykel som handlar om hur man hanterar det faktum att någon som är mindre än en själv kan göra saker bättre. I det här fallet är det giraffen som blir avundsjuk när han ser att en liten apa kan cykla.

Tyggiraffen finns alltid med när Lasse Persson inspirerar förskolebarn att teckna sin egna upplevelser.

Vi tecknar tillsammans

– Vi resonerar också om detta, inte minst om barnen kan cykla. I så fall pratar vi om hur och var de lärde sig och så försöker jag ta reda på hur det ser ut kring deras förskola och vägen dit. Jag har med mig pennor, papper och kritor och sedan tecknar vi berättelser tillsammans. Jag samlar in deras teckningar – ibland har barnen ritat flera stycken – och jag är noga med att skriva bak på vad bilderna föreställer. ”Jag åker moped med min pappa till dagis och vi har hjälm på oss båda två. En kanin tittar på” är ett exempel. Det ska bli roligt att förvandla dem till animerad film.

Välkänd animatör

Lasse Persson och hans företag Swedish Ecstacy Film är etablerade inom animerad film sedan drygt trettio år, och hans filmer har visats på festivaler över stora delar av världen. En av hans senaste, To Be Two, visades på filmfestivalen i Hiroshima i augusti förra året. Han var inbjuden gäst men kunde inte delta på grund av coronarestriktionerna.

Han upptäckte hur roligt det var att göra tecknad film redan som pryoelev på legendariska Pennfilm i Hököpinge där han sedan var anställd i många år. Han har bland annat animerat några av de klassiska barnböckerna om Lilla spöket Laban och Lilla Anna och långa farbrorn.

Premiär på BUFF

Just nu är han aktuell med tre kortfilmer som han har döpt till Berättelser på kylskåpet: Corona på kylskåpet, Blod på kylskåpet och Konst på kylskåpet. Barnteckningar är utgångspunkten och filmerna har både speakertext och musik. De fick premiär på BUFF, Malmös internationella barn- och ungdomsfilmfestival i mars, där även BID Malmö genomförde ett seminarium.

Hans eget kylskåp i huset på Sofielund är fullt med konstverk gjorda av barn.

Lasse Perssons kylskåp hemma i Sofielund är fullt av barnteckningar.

– Barnteckningar brukar hamna på kylskåp och då är det ofta för att föräldrarna vill göra sina barn glada. De berömmer färgerna och fördjupar sig inte så mycket i motivet.

Text och foto: Marie Bosund Hedberg

Läs mer

”Workshop inspirerar barnen att upptäcka sin närmiljö”: reportage med sju barn samt scenkonstnären och kulturpedagogen Elin Kattler och rörelsepedagogen Karin Wiknertz, båda från Kreativt lärcentrum.

”Barnens modeller bygger framtidens Malmö”: intervju med BID Malmös verksamhetsutvecklare Jeanette Berga.

”Malmö bäst på att låta barn höras”: intervju med Per Dahlbeck, utvecklingspedagog på Pedagogisk inspiration i Malmö.

Förskolan Solkatten på besök i Folkets park.