Serieområdet: Nya attraktioner i BID Malmös kreativa trygghetsprojekt
UPPDATERAD med filmen från presskonferensen. Nu kan jakten på Malmös mystiska djur starta. Under måndagen var det presskonferens och invigning av djurstråk och teckningar samt kulturreklam på i första delen 150 elskåp. Här hittar du djurappen och djurquizen så att du kan delta med din mobiltelefon och följa zoologen Theobald Ludentoft i hans sökande längs Norra Parkgatan.
– Det är fantastiskt att kunna lyfta fram så många lokala kreativa förmågor i ett projekt, säger Andreas Schönström, (S), ordförande i tekniska nämnden och en av initiativtagarna till Serieområdet.
Samarbetet mellan BID Malmö, politiker, kommuntjänstemän, företag och lokala tecknare har pågått sedan i somras och kan ses som ett tydligt exempel på hur fastighetsägarföreningen BID Malmö genomför processer och projekt. Idén från Andreas Schönström, som handlade om att ge konsten en plats i stadsmiljön, knöts ihop med BID Malmö som engagerade illustratören Jenny Holmlunds kring idéer längs Norra Parkgatan vid Folkets park. Tekniska nämnden fattade beslut om tillstånd och ekonomiskt stöd och Jenny Holmlund kunde åt BID Malmö använda sitt nätverk för att hitta konstnärer och andra deltagare.
Start i oktober
I oktober invigdes de första delarna av Serieområdet med affischer skapade av lokala bildmakare, en jättelampa med silhuettillustrationer och utsmyckade bänkar och affischtavlor i rondellen vid Norra Parkgatan och Kristianstadsgatan.
I rondellen syns nu också de första utsmyckade elskåpen med inramade affischer.
Totalt ska närmare två hundra elskåp i Möllan och Sofielund fräschas upp, bland annat med hjälp av teckningar som görs av ett femtontal konstnärer.
Elskåpen blir konstarenor
– Våra elskåp sköter ju strömmatningen för Malmöborna och det är trevligt att de också kan fungera som konstarena, påpekar Peter Hjalmar, regionchef för E.ON Syd. Vi ser fram emot att kunna visa även fotografier från det gamla Malmö som affischer. Ett utsmyckat elskåp betyder också mindre klotter och i förlängningen innebär det minskade saneringskostnader för oss.
Ökad trygghet i området
– Ett ökat fokus på gatudetaljer som elskåpen betyder också en ökad trygghet i området, säger Hjalmar Falck, verksamhetschef på BID Malmö. Elskåpen ska kontrolleras regelbundet och affischerna byts ut så fort det blir nödvändigt under en tvåårig försöksperiod.
I botten på alla elskåpens affischramar finns information om tidningen Faktum och en del affischer är också reklam för tidningen.
Faktums budskap syns i offentlig miljö
– Det är bra att tidningens budskap syns i gatubilden, poängterar Sarah Britz, chefredaktör för Faktum. Det handlar om många möten mellan många olika människor och det ska synas i offentliga miljöer.
Företaget Kulturreklam har levererat 5 000 affischramar för utomhusreklam i Stockholm och har inlett ett liknande arbete med närmare 200 affischer i Malmö. Företaget tar hand om och visar upp information från aktörer och organisationer inom kultur, idrott och föreningsliv.
Premiär för äventyrsapp
Ett av de sista stegen i Serieområdet är den nya äventyrsappen ”Malmös mystiska djurliv”. Det är ett tillägg till appen Be Here Then, som skapats av Charlotte Rodenstedt, grafisk designer och storyteller. Tillsammans med tecknaren och författaren Jimmy Wallin och Jenny Holmlund har hon byggt upp äventyren Det övergivna ägget, Murflaren som ville bada och Skånska djur.
Äventyren bygger på att deltagarna med hjälp av sin mobiltelefon leds runt i kvarteren vid Folkets Park av olika markörer som innehåller både stopp och fakta kopplat till en quiz. Det blir frågor som bland annat handlar om trafiksäkerhet och renhållning.
Aktiviteterna längs Norra och Södra Parkgatan pågår enligt planerna till och med februari 2022 men tekniska nämnden väntas fatta beslut om en fortsättning ”runt hörnet”, längs Friisgatan, under nästa år.
Ladda ner appen och djuquizen
Här finns allt du behöver veta om hur man laddar ner appen och djurquizen för de olika äventyren!
Läs mer
Läs mer om steg två av serieområdet och invigningen: