Ohållbar trafiksituation i industriområdet
Nu trycker Fastighetsägare Sofielund på̊ för att lösa trafik- och parkeringssituationen för hela Sofielund. Mängder av synpunkter har lämnats in för Sofielunds industriområde och det mesta kretsar kring just trafiken och parkeringar.
Både Vitemöllegatan och Uddeholmsgatan bekymrar många. Det är hårt trafikerade gator med flera utfarter. Förslag finns från boende på̊ att sänka hastigheter till 30 kilometer i timmen, speciellt vid förskolor. Det finns även förslag på̊ att enkelrikta gator och placera ut vägbulor.
Ohållbar situation
En del av detta har varit uppe i tekniska nämnden men inte gått genom. Det är därför Fastighetsägare Sofielund menar därför att det nu är dags för ett helhetsgrepp med boendeparkering för både Annelund och Lönngården. Norra Grängesbergsgatan är mycket kritiserad. Parkeringssituationen är ohållbar längs gatan med dubbelparkeringar och långtidsparkeringar.
Föreningen har tidigare i år engagerat sig för boendeparkering i Södra Sofielund i samma form som i Norra Sofielund. Erfarenheter av boendeparkering är goda och det ger en minskning av pendlarparkering. Det ger också en minskning av fordon som inte hör hemma i området. För polisen innebär detta större möjligheter att beivra brott och bedriva kartläggning i området.
Fastighetsägarenkät och samtal med fastighetsägare och företag inom Sofielunds industriområde bekräftar behovet av boendeparkering och avgiftsbelagd parkering och att miljöparkering kan stärkas.
Därför föreslår Fastighetsägare Sofielund Tekniska nämnden
- att införa boendeparkering med därtill hörande miljöparkering i områdena Annelund inklusive Annelundsgatan, och Lönngården inklusive Västanforsgatan
- att avgiftsbelagd parkering införs inom själva industriområdet, Norra Grängesbergsgatan från Vitemöllegatan till Uddeholmsgatan samt Kopparbergsgatan och Norbergsgatan
- att miljöparkering införs inom själva industriområdet, Norra Grängesbergsgatan från Vitemöllegatan till Uddeholmsgatan samt Kopparbergsgatan och Norbergsgatan.