03 mar, 2023 Möllevången Sofielund

Mannen som myntade begreppet Seriestaden

Gunnar Krantz är serietecknare och professor på Malmö universitet. Nu är hans serieruta Superangst förvandlad till mosaik av konstnären Björn Carnemalm. Här är de när deras gemensamma verk nyss har lagts på plats i trottoaren i korsningen Bergsgatan/Barkgatan.

Gunnar Krantz är serietecknare och professor på Malmö universitet. Han är också den som myntade begreppet Seriestaden i Malmö 1998. Det känns självklart eftersom både staden och serier ligger Gunnar varmt om hjärtat.

– Jag kommer ursprungligen från Stockholm men är uppvuxen i Skåne. Jag lämnade för Stockholm under en femårsperiod men återvände 1988, säger han.

När Gunnar Krantz återvänder var han en etablerad serietecknare och jobbade med konstutställningar och serieprojekt. Utställningen Avtryck av verkligheten på Forumgalleriet blev väldigt populär och resulterade i en editerad version i Virserum.

– När jag planerade utställningen i Virserum tänkte jag att det skulle vara kul att ha en kick-off i Malmö. Så jag samlade serietecknare och skrev en pressrelease om allt serierelaterat som hände i Malmö då. Egmont flyttade till exempel till staden och seriefrämjandet fanns också på plats, säger Gunnar.

Stor respons

Pressreleasen fick bra respons och det skrevs flera artiklar där Malmö lanserades som seriernas nya huvudstad. Sen rullade allt på snabbt, Serieskolan startade och fler valde att flytta till Malmö för att jobba med serier.

– Malmö har till skillnad från resten av landet alltid haft en positiv attityd till serier och sett det som en egen konstform.

Han fortsätter att berätta att serier är en tillgänglig konstform, att alla människor som har en egen relation till serier. Han förklarar också att serier har också ett direkt tilltal med text i kombination med bild som är svårt att värja sig från.

– Folk underskattar den kraften som finns i serier som uttrycksform. Serieskapande är också väldigt lätt att göra, alla kan sätta igång med serier, även små barn som inte kan skriva. De sakerna sammantaget gör att jag är fascinerad av serier som konstform och fenomen, säger Gunnar.

Malmö – ett ”miniBryssel”

Gunnar berättar att serier sätter Malmö på världskartan och ser att Malmö kan bli som Bryssel.

– Folk reser redan hit för att uppleva kulturen, säger Gunnar.

Han berättar också att Seriestaden skapar tillgänglighet och en skaparkraft.

– Lusten som finns i serier ger möjlighet för många att inte bara vara konsumenter utan också dela med sig av sina egna historier.

På senaste tid har Seriestaden hittat ut i den offentliga miljön på bland annat Friisgatan och området kring Folkets park i samverkan med BID Malmö och Malmö stad. Det är ett projekt som Gunnar gillar väldigt mycket. Han säger att det gör serien mer tillgänglig.

– Det är fantastiskt att du kan gå på trottoaren och hitta serier, säger Gunnar.

En kontrast till den offentliga miljön är sociala medier, en plats serietecknare blivit kända på och startat sin karriär på senaste tiden.

– Jag undervisar om digital comics på universitetet. Det är bra att träffa likasinnade i sociala medier och communityn är väldigt effektiva. Vi såg det komma för 30 år sen, men då var inte infrastrukturen på plats

Lär dig själv på nätet

Just communitys tycker Gunnar är viktigt om man själv vill börja skapa serier. Om man hamnar i rätt sammanhang med andra serieskapare så lär man sig av varandra.

– Och så finns det mängder av tutorials att lära sig av på nätet. Vill du börja rita serier är det bara att sätta igång! Men det viktigaste är att börja publicera, låter du serien ligga i lådan händer ingenting. Det är först när du låter andra läsa den som du utvecklas, säger Gunnar.

Framtiden för serier är ljus. Serieforskningen växer sig allt större i Sverige och andra konstformer inom serieskapandet har börjat ta plats.

– Det finns till exempel personer som broderar en serietidning och ställer ut på galleri, man häpnar över alla nya skapare som kommer, intresset tar aldrig slut och serier hittar nya vägar, säger Gunnar.

Hans eget skapande hittar också nya vägar.

– Jag befinner mig i den otrolig spännande positionen att jag kan skapa serier och samtidigt fundera över varför det blir som det blir. Jag gör konstnärliga projekt som jag också skriver om akademiskt, säger Gunnar.

Begreppet Seriestaden har funnits i 25 år och kommer leva vidare med allt större kraft.

– Det som är viktigt är att det inte är någon som kan definiera vad det är utan att det är något som utvecklas. Alla som tycker det är intressant är välkomna. Seriestaden tillhör oss alla.

Text och foto: Jessica Hallbäck