Moomsteatern – kvartersteater med publik över hela Europa
Moomsteatern började som en kommunal omsorgsverksamhet för tjugo år sedan. I dag är det ovanliga teaterarbetet en internationell förebild. De anställda skådespelarna har någon form av funktionsvariation och har hittat teaterscenen för sina speciella talanger.
– Alla är olika och vi kan lyfta fram de sidor som var och en är bäst på, säger Per Törnqvist, konstnärlig ledare.
Teatergruppens hemmascen ligger i entréplanet på Folkets Hus vid Nobeltorget. På listan med pjäs- och filmklassiker som spelats här finns bland annat Ett drömspel, Ringaren i Notre Dame, Gökboet, Möss och människor, Elefantmannen, Grisfarmen och Djungelboken.
Under våren har Den enfaldige mördaren, efter Hans Alfredsons dramatiska film, gjort stor succé. Nyligen spelades Tårtan – en ”springfars för barn” enligt Per Törnqvist – i en uppsättning som turnerat över landet.
Per Törnqvist har lång erfarenhet som skådespelare, regissör, teaterchef, tv-producent, manusförfattare och av att bearbeta manus. Han valde Malmö och Moomsteatern för sjutton år sedan. Han gläder sig åt att hans idéer om hur man kan tillämpa lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) får gehör både lokalt, nationellt och internationellt.
Avtalsenliga löner
– Vi jobbar med teater, inte med omsorg, säger han. Här finns ingen omsorgspersonal. I flera år fick ensemblen som deltog i den kommunala dagliga verksamheten 26 kronor om dagen i flitpeng, men i dag har alla fast anställda teaterarbetare betalt enligt Teaterförbundets kollektivavtal. Det lönesystemet är vi ensamma om i hela världen.
Och han har kollat. 2012 beskrev han sitt arbete på en konferens i New York. Då kunde han notera att de flesta representanterna betonade skådespelarnas funktionsvariationer i stället för att se dem som teatergrupper med konstnärliga mål.
Lär av varandra
Per Törnqvist träffar regelbundet kolleger för samarbeten. nDå lyfter han gärna fram EU-projektet Crossing the line, där likasinnade ensembler i Europa möts för att spela teater tillsammans och lära av varandras erfarenheter. Första uppsättningen gjordes med teatrar i England och Frankrike. Sedan dess har nätverket vuxit med partners i Irland, Holland, Polen och Wales – och gett nya EU-bidrag för ännu mer utbildning och utveckling av ensemblerna.
Två teaterveteraner
Niclas Lendemar, 46, tillhör veteranerna i Moomsteatern och han har fått göra många huvudroller och monologer. En av drömrollerna har han just rosats för, både av publik och recensenter, som den utsatte Sven i Den enfaldige mördaren.
Therese Kvist, 27, bestämde sig redan som barn för att bli skådespelare. Hon har gått teaterlinjen på gymnasiet och har sedan vidareutbildat sig på Moomsteaterns teaterskola.
– Det är roligt att stå på scenen och känna av vad publiken tycker, säger hon.
– Men det är stor skillnad på att möta barn som lever sig in i pjäsen, gymnasieelever som kanske helst vill vara någon annanstans och en erfaren, vuxen publik, försäkrar Niclas Lendemar.
Snart har ensemblen semester. Sedan fortsätter arbetet med att göra Moomsteaterns version av Alice i underlandet, Wonderland tillsammans med Malmöteatern InSite. Den ska bli en vandringsföreställning.
Fakta om Moomsteatern
Moomsteatern är en förkortning för Malmö Omsorg och stavades först med ett ”o”. Teatern grundades 1987 av Kjell Stjernholm tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan. Moomsteatern drivs numera som en stiftelse som bland annat finansieras med kulturbidrag från Malmö stad, Region Skåne, Kulturrådet, Sparbanken Finn och Allmänna arvsfonden.
Moomsteatern har fått flera utmärkelser:
- 2016 Malmö stads kulturpris
- 2016 Intrapriset
- 2009 Skådespelare Pierre Björkman tilldelas UPP-priset av Svenska Downföreningen
- 2007 Kunskapspriset
- 2004 Skånska Akademiens diplom
- 1998 Kvällspostens Thaliapris till Kjell Stjernholm för arbetet med Moomsteatern och uppsättningen Den lilla människan
Läs mer om Moomsteatern på deras egen webbplats!
Text: Marie Bosund Hedberg