– Stödpaketet krockkudde för butiker och restauranger
Det är många som väntar på vad regeringens stödpaket innebär. Under tiden gör flera av medlemmarna inom BID flera insatser; sänkta hyror på upp till 50 procent efter individuella prövningar, sponsra föreningar för att hjälpa boende, stödköp och olika anstånd.
Fastighetsbolagen i Sofielund och Möllevången välkomnar regeringens stödpaket, som kan innebära sänkta hyror för kontor, butiker och restauranger.
– Det är en nödvändig krockkudde för lokalhyresgästerna och åtgärderna måste komma på plats så fort som möjligt, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Syd.
Fastighetsägarna Syd är en branschorganisation med omkring 2 000 medlemmar, alltifrån en person som har en fastighet till stora börsnoterade bolag. Magnus Hulthe Andersson beskriver det näringspolitiska uppdraget som att vara en länk mellan fastighetsbolagen, kommuner, näringsliv och olika branscher, på både lokal och nationell nivå.
– Jag konstaterar att många fastighetsägare gör sitt yttersta för att stötta sina hyresgäster. Alla fastighetsägare har olika förutsättningar och för oss är det viktigt med samverkan men framförallt att hitta effektiva lösningar, betonar Magnus Hulthe Andersson.
– Vi påverkas mycket och vi har valt att se ett kvartal i taget, säger Anders Fransson, vd på Lifra och styrelseledamot i Fastighetsägare BID Sofielund och Möllevången. Vi har många bra hyresgäster men resultatmässigt blir 2020 ett förlorat år. Vi har en kreditgivare med oss och vi får sänkta amorteringskostnader, så vår likviditet påverkas inte.
Rabatt på lokalhyran
– Vi erbjuder våra lokalhyresgäster upp till 50 procents rabatt på hyreskostnaderna, men det blir ingen generell rabatt, fortsätter han. Vi har olika hyresnivåer och verksamheterna måste förklara i ett personligt brev hur deras ekonomiska förutsättningar ser ut. Det blir till exempel ingen rabatt för den som hyr tolv kvadratmeter och betalar 1 800 kronor i månaden.
Representanterna för de olika fastighetsbolagen påpekar att småföretagarna är sårbara och överlag har man varit positiv till att hjälpa sina lokalhyresgäster att överleva krisen.
– Vi har blivit kontaktade av en del bostads- och lokalhyresgäster som uttrycker sin oro över sin bostad eller lokal, både avseende betalning av hyran men även andra frågor, säger Evert Rydell, områdeschef hosa Victoria Park. Vi har tagit fram riktlinjer och rutiner för både internt och externt bruk och som kommer hjälpa oss och våra hyresgäster att hantera situationen. Runt om i landet har olika initiativ tagits för att hjälpa till och underlätta för våra hyresgäster. Det kan till exempel vara en idrottsförening som vi sponsrar och som i sin tur hjälper våra hyresgäster att handla och gå andra ärenden.
Stöttar kvarterskrogarna
– Vi har tio procent kommersiella lokaler och coronapandemin har fått konsekvenser för butiker och restauranger, säger Thomas Persson som är biträdande fastighetschef Heimstaden Skåne. Många har det svårt, vi försöker hjälpa alla med individuella lösningar. Ett av Heimstadens värdeord är ”care” och vi arbetar för att ta hand om våra hyresgäster.
– Vårt kontor ligger på Skolgatan, i hjärtat av Möllevången, och jag och mina medarbetare stöttar krogarna här omkring med att äta våra luncher där.
– Vi fungerar som ett bollplank för andra i samma situation och vi kollar läget med andra på sociala medier. Vi hittar många goda exempel, som att kunderna kan hämta sina beställda varor utan att behöva gå in i butiken eller beställa takeaway från kvarterskrogarna.
– Vi kommer att ge rabatter och göra individuella upplägg för att hålla verksamheterna kvar, de berikar ju staden, fortsätter han. Vi är med och bygger staden och om näringen försvinner så blir det väldigt tråkigt. Det finns också ett värde för våra privata hyresgäster att slippa titta in i tomma skyltfönster på gatuplanet.
Matlådor till behövande
Kungsledens marknadsområdeschef Benny Bendzovski har gjort liknande erfarenheter av att förenkla och underlätta för sina kommersiella hyresgäster, bland annat kontor, detaljhandel, lager och logistikverksamheter.
– Vi stänger inte kontoret även om en del av oss kan jobba hemifrån, säger han. Vi vill vara på plats för det händer nya saker hela tiden. De senaste veckorna har det varit väldigt viktigt för oss att vara lyhörda för företagens unika situationer.
– Det handlar mycket om att stödja de lokala verksamheterna. Att klippa sig hos frisören i kvarteret och handla mat lokalt. Sedan en vecka tillbaka finns vi med i ett projekt som Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm driver. Vi stödköper totalt 500 matlådor per stad temporärt av våra lokala restauranger, som sedan delas ut till ensamma mammor och unga hemlösa.
– Vi är en långsiktig aktör och vill visa vårt engagemang, fortsätter Benny Bendzovski. Vi har pratat med Region Skåne om tillfällig omställning av lokaler eftersom vi har tillgängliga ytor.
”Business as usual”
– Vi drabbas inte på kort sikt, konstaterar Mia Gustafson som är marknads- och kommunikationschef på HSB Malmö. Elva procent av våra hyresintäkter kommer från lokalhyresgäster och vi har inte sett några uppsagda lokaler eller konkurser. Vi har erbjudit våra hyresgäster anstånd med hyran och de ansökningarna ska behandlas individuellt.
– Coronakrisen har satt fokus på vår övriga verksamhet och det handlar bland annat om nyproduktion och försäljning av nya lägenheter. För inte så länge sedan satte vi spaden i jorden till ett nytt projekt i Klagshamn och där kan vi få problem med tidsplanen om leverantörerna drabbas av hög sjukfrånvaro.
– Vi försöker tänka ”business as usual” och jag vädjar till min bransch att ha förståelse för dem som drabbas. Den här krisen har vi inte fixat själva.
– Krisen testar samhället
– Krisen var snabbt ett faktum, konstaterar Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Syd. Nu testar vi samhället.
Text: Marie Bosund Hedberg
Foto: Martin Olson
FOTNOT: Läs mer om råd kring coronapandemin på vår sida här.