23 sep, 2025 Möllevången

Smak­prov på Friis­gatan som skol­gata – lägre hastig­heter, mer grönska och plats för lek

I november blir Friisgatan vid Möllevångsskolan till skolgata och trafiken får lämna plats till skolbarn. ”Möllevången är ett av de barntätaste områdena, men det speglar inte området”, säger Milan Obradovic, BID Malmö.

  • Ida Majlöv och Fredrik Andreasson, fastighets- och gatukontoret, jobbar med Malmös tredje skolgata. 

I november får Malmö sin tredje skolgata. Denna gång blir det Friisgatan, delen som går vid Möllevångsskolan mellan Helsingborgsgatan och Folkets park. Den ska byggas om för att få bort en del av trafiken och göra gatan tryggare för skolbarnen.

Skolgatan invigs i november. Men i samband med europeiska mobilitetsveckan arrangerade BID Malmö en dag där gatan stängdes av på prov för att göra plats för lek och aktiviteter.

– Ofta pratar man i politiken om bilar mot cyklar och så vidare, men vi pratar om livskvalitet. Utemiljön ska vara tillgänglig för alla, men inte på bilens villkor.

Det säger Milan Obradovic, verksamhetschef för BID Malmö.

– Vi jobbar för att skapa trygga, trivsamma områden och mobiliteten är viktig. Möllevången är ett av de barntätaste områdena, men det speglar inte området.

Olof Kahlmeter är rektor på Möllevångsskolan. Han håller med om att barnen på Möllevången behöver större rörelsefrihet och tryggare gator i området.

– Friisgatan är ganska bred, många kör för snabbt och gatan är inte optimalt upplyst. Många bor i området och ska kanske ”bara” gå över gatan, det är korta avstånd men mycket som kan hända, säger han.

Barnens gata

I processen med skolgatan har eleverna involverats genom workshops och samtal med elevråden. Eleverna har fått berätta om sina upplevelser av Friisgatan och om vad som skulle kunna bli bättre. De har också fått fundera kring hur gatan skulle kunna utformas när den nu ska göras om.

– Det gör något med känslan av sammanhang och ägandeskap för barnen. De går i skolan och bor här, det blir mer deras gata när de får vara med och påverka, säger Olof Kahlmeter.

Linda Dalundh är trafikplanerare på Malmö stads fastighets- och gatukontor och projektledare för skolgatorna. På ett bord har hon och hennes kollegor ställt fram en modell av hur gatan kommer se ut i november med upphöjda planteringar, grönska, sittplatser och plats för olika aktiviteter. Utöver det kommer gatan smalnas av, parkeringsplatserna tas bort och det blir fartgupp i korsningen till Helsingborgsgatan.

Men Linda Dalundh berättar också att det inte bara handlar om att förändra trafiken på de gator som upplevs som otrygga. Man skapar också plats till annat i stadsrummet – som lek och umgänge.

– Malmös två första skolgator invigdes i augusti förra året. Idén och inspirationen kommer från runtom i Europa, säger hon.

Fredrik Andreasson är trafikplanerare och Ida Majlöv är trafikingenjör på fastighets- och gatukontoret. Båda har jobbat med skolgatorna sedan start.

– Varje skolgata är unik, säger Fredrik Andreasson, varje trafikmiljö är annorlunda och komplex och har olika förutsättningar. Vi har fått väldigt bra respons på tidigare skolgatorna. Oftab är det vårdnadshavare som hör av sig och tycker att det är mycket bättre.

På prov under i ett år

Till att börja med blir Friisgatan skolgata på prov i ungefär ett års tid, en period som troligen kommer att förlängas. Olof Kahlmeter hoppas att det blir permanent.

– När folk ser vad man kan göra med en gata vill de ofta ha mer, säger Milan Obradovic. Man ser ganska snabbt hur man kan använda gatan på andra sätt. Och barnen tycker att det är jättekul att ha mer plats att vara på.

En bit bort står tre elever från Möllevångsskolan och spelar schack på ett stort bräde på marken. De är alla positiva till skolgatan och uppskattar att ha fler tillgängliga aktiviteter under rasten.

– Det är bra för att man kan umgås med vänner här och göra roliga saker, säger en av eleverna och tillägger att han skulle vilja ha ett pingisbord också.

Kommunalrådet och ordföranden i tekniska nämnden, Andreas Schönström (S), tittar också förbi på Friisgatan under dagen. Han berättar att han ser positivt på att använda stadsrummet till annat än trafik:

– BID Malmö har tagit ett fantastiskt initiativ där man aktiverar gatuutrymmet för barnens lek och kreativitet istället för att bilar ska köra här. Såna initiativ är alltid välkomna, där ytan ska delas av fler och vad är bättre än att ge det just till barnen.

Sandra Qvarfordt

  • Olof Kahlmeter, rektor på Möllevångsskolan, hoppas att skolgatan ska bli permanent.