02 jun, 2022 Möllevången Sofielund

Fler serieupplevelser på Möllevången stärker Malmö

  • Välkommen av BID orförande Jan Svärd med mosaik i trottoaren.

I den andra etappen av Seriestaden Malmö ingår målade papperskorgar, mosaikplattor med seriemotiv, lekfulla selfiefigurer på sommargatan, ett GPS-baserat deckaräventyr för barn och unga, projicerade serier om Malmös historia på Kulturbolagets gavel – och serier om Malmö i Stadsarkivet.

Etappen är nu invigd med presskonferens och kaffe utanför Fastighetsägare BID Möllevångens lokaler på Friisgatan.

Det första mötet med en tänkbar publik fick de åtta serietecknarna som målade papperskorgarna längs Friisgatan redan dagen innan, när de målade. Bilister saktade in och ropade genom nervevade rutor. Förbipasserande gjorde tummen upp. Några stannade till och sa att det blev fint.

Utanför Mazettihuset jobbadw Jenny Lindqvist med en ljusblå klimatrobot. Roboten, inspirerad av metallstolpen som papperskorgen sitter på, är enligt Jenny en variant av de roliga gubbar hon vanligtvis ritar som barnboksförfattare och illustratör. En kvinna som var på väg mot Bergsgatan stannade till och sneglade på Jennys målning.

– Man hajar till, man blir ju glad när man ser det. Det kanske blir så att folk slänger skräp mer och oftare om det är fina papperskorgar? funderade hon.

Nya möjligheter

BID Malmös verksamhetschef Hjalmar Falck menar att serieområdet skapar nya möjligheter för människor att mötas och att det ökar trivseln i området. På presskonferensen dagen efter målningsarbetet presenterar han tecknarna, ”selfiefigurernas” skapare Hedvig Häggman-Sund, Charlotte Rodenstedt som tagit fram mordgåtan till Be Here Then-appen, Björn Carnemalm som gjort mosaikerna till trottoarena och tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström (S), som alla var på plats.

– Vi vill visa att Malmö är huvudstaden av serier i Sverige, säger Hjalmar Falck.

Etapp två

Detta blir etapp två av serieområdet på Möllevången, en satsning som började planeras för fem år sedan, när Andreas Schönström hade varit i Bryssel och sprungit på en smurfstaty. ”Något sådant borde vi ha i Malmö”, tänkte han: ”något som överraskar och roar förbipasserande”.

När det anonyma Malmöbaserade konstnärskollektivet Anonymouse satte upp sin italienska mini-bistro för möss på Bergsgatan, ”Il Topolino”, fick hans tankar ytterligare näring.

Massor av idéer

BID Malmö har sedan med serietecknaren Jenny Holmlund, som anlitades som projektledare, och ett nätverk av tecknare omsatt Andreas Schönströms visioner till olika typer av konstverk och målningar i området.

– Vi har haft massa olika idéer. Några har fallit på att vi inte har känt till att en plats har varit K-märkt, eller vissa regler kring teknik och säkerhet, bland annat en idé med att spänna upp luftserier över gatan. Men papperskorgarna här idag och parkbänkarna tidigare, elskåpen och allt det andra, har varit våra idéer, berättar Jenny.

Jenny är glad över de politiska idéer som finns om att göra Malmö till en seriedestination, likt Ystads Wallander-resor.

– Inte ens Malmöborna vet ju om att vi har så många tecknare här i stan. Serierna är något vi ska vara stolta över, säger hon.

Det kommer mera

På sikt går det att tänka sig att placera ut seriefigurer och konstverk på fler ställen i Malmö, säger Andreas Schönström. Men just nu ligger fokus på Möllevången:

– Här har vi Seriefrämjandet, Rum för serier, Serieskolan, ett seriearkiv och en biograf – Panora – som ibland visar animerad film. Jag har svårt att se ett lämpligare ställe. Och i de här kvarteren poppar det ständigt upp nya saker och överraskningar, det är en del av områdets identitet.

Andreas Schönström vill att seriestaden Malmö ska växa organiskt och näras av nya generationer tecknare; att det blir en bestående process och inte ett tillfälligt projekt. Om Malmö ska vara en destination och seriehuvudstad måste det kännas genuint, annars är det lätt att människor kan känna sig lurade, menar han.

Nya tecknare

I sitt arbete har BID Malmö och projektledaren Jenny Holmlund bjudit in nya tecknare till nästan varje uppdrag, för att engagera så många som möjligt. Kriteriet för att bli aktuell har varit en utbildning från Serieskolan, men också andra meriter och erfarenheter har fungerat för vissa tecknare.

En av de första konstnärer som kontaktades var Jessica Hallbäck, som målade en av parkbänkarna i Kristanstadsrondellen 2021. Jessica jobbar just nu med nya bilder och budskap som sätts upp inne på Möllevångsskolan under juni.

Jessica jämför Stockholm, där hon bodde tidigare, med Malmö, och ser flera skillnader:

– Malmö är mindre elitiskt än Stockholm. I Malmö försöker man få med sig människor, det är mer tillåtande, mer levande. Staden gör fler beställningar av offentlig konst och har även en öppnare attityd mot olaglig konst. Stockholm har haft nolltolerans, och har samtidigt inte heller gjort särskilt många beställningar av gatuinspirerad konst, eftersom de tror att det ökar mängden klotter. I Malmö tror och ser man motsatsen.

Hon menar att den offentliga konsten är viktig och betydelsefull.

– Det är ju nästan bara reklam längs gatorna annars. Det finns också flera människor som aldrig eller sällan söker upp ett galleri, barn vars föräldrar inte tar med dem till museum. Genom offentlig konst kan alla ta del av kulturella uttryck, säger hon.

Inte bara kärlek

Helt öppet och tillåtande är Malmö dock inte; det visar det sig när tecknarna är i gång med att måla papperskorgar. Fördomar, stigma eller kanske personliga åsikter gör att Max Solca, som använder sprejfärg, får sura kommentarer från förbipasserande som menar att hans sprejburkar dammar och skräpar ner. Efter bara några minuter blir han även tillsagd att lämna platsen.

– Jag försökte förklara att jag skulle vara här, säger Max Solca i sin gula reflexväst med Malmö stads logotyp på bröstet. Till slut var det en av de andra tecknarna, som kanske var lite trevligare än jag, som lyckades övertyga kritiken.

Kristianstadsrondellens målningar och serier, liksom merparten av övriga bilder längs seriestråket, har varit både fredade och högt uppskattade. Andreas Schönström säger att han tycker att det är fantastiskt att se hur Malmöborna känner för stadens platser och för det som görs. Anställda på Malmö stad har fått flera positiva mejl från olika aktörer, allt från butiksägare till boende, som är glada över serierna.

När det gäller graffiti just så tror Max Solca att det eventuellt kan vara en generationsfråga.

– De som var negativa idag var äldre, det var något jag tänkte på, säger han.

Som offentlig konst ser Jenny Holmlund att seriekonsten närmar sig gatukonsten.

– Den är snabb, inte så dyr och det är kortare beslutsvägar, säger hon.

Synliggör seriekonsten i Malmö

Serieområdet har blivit som ett nät som fångar upp och synliggör seriekonsten i Malmö, menar Jenny Holmlund. Under presskonferensen beslutar Malmö stad och BID Malmös båda föreningar att även resterande papperskorgar på Friisgatan ska målas.

Inom kort lanseras även ett webbaserad galleri på BID Malmös hemsida, där Malmöbor och andra intresserade kan bläddra bland konstverk, Be Here Then-applikationer, animationer och få veta mer om stadens kreatörer online.

Text och foto: Anna Karlsson

Fotnot: Inom kort kommer mer information om etapp två av serieområdet och reportage om fler av stadens kreativa konstnärer.

Här är lite bilder från arbetet med målningen:

… och här är de färdiga papperskorgarna:

Tecknarna är Jenny Lindquist, Amanda Casanellas, Maria Borgelöv, Jaden Kristoffersson, Albin Günther, Adrian Malmgren, Max Solca och Henrik Rogowski. Mosaikplattor: Björn Carnemalm. Selfiefigurer: Hedvig Häggman-Sund.

Läs mer

Här kan du läsa vad Sydsvenskan skriver om serieområdet.

Och här kan du läsa Mattias Oscarssoninlägg på kultursidan i samma tidning: ”Kan Malmö verkligen kallas för Seriestaden?”. Och visst är det så att den växer efterhand. Just nu i en skala så att man får leta en del – men det är ju det som är meningen. Många som rör sig ute och letar och stöter på spännande inslag som beskriver Malmö som seriestad, menar vi på BID Malmö.

De stödjer Seriestaden Malmö

Ett stort tack till alla som stödjer oss i arbetet kring utvecklingen i skapandet av Seriestaden Malmö och våra serieområden. Allt från att det finns kaffe på plats, färgläggning till uppsättningar: Nordsjö Färg med färger och nyanser, Resurskedjan & Byggmiljö Malmö AB med uppsättningar och snickrande, Saneringskompaniet som ”fixade till” papperskorgar innan tecknarna satte fart och Fogarollivagnen för kaffetörstande.

Här är lite bilder från förarbete och annat med olika aktörer:

     

Läs mer

Här finns alla artiklar om Serieområdet i Malmö